Følelser og fornuft, del 3: Alle mann til pumpene!

Mats Uldal viste frem hva som ventet kritiske røster.

Følelser og fornuft
TVNorge, søndager, kl 21.30
Sendt 20.02.11

If someone wants to get off drugs, I can help them. If someone wants to learn how to read, I can help them. You have no idea what Scientology can do.
– Tom Cruise

Følelser og fornuft er først og fremst et tv-program.
For meg spiller det ingen rolle om det handler om tankefeltterapi, fjernhealing, pendulering, ørelysbehandling eller krystallterapi – det ene gir ikke mer mening enn det andre, og jeg er uansett mest interessert i hvordan dette pakkes inn og selges på tv.

Til å fylle søndagskvelden har TVNorge valgt Mats Uldal ® og hans form for tankefeltterapi, utviklet og vedlikeholdt ved Mats Uldal International School of TFT™, som også utdanner MU-terapeuter © .
Programmet starter med statistikk fra TVNorges offisielle sendebud Birgitte Lund Nakken:
– Over halvparten av alle nordmenn har prøvd alternativ behandling, og antallet bare øker.

“Over halvparten” er en gammel romersk måleenhet, ofte brukt for å måle  hvor mye som var igjen av en kristen etter at vedkommende var blitt kastet til løvene.
“Prøvd” betyr som regel at man har gjort noe én eller to ganger, men i alternativ medisin betyr det “fast kunde”, mens “antallet øker stadig” er hentet fra politikken og er en matematisk variant av “flere og flere nordmenn”.

Så forklarer sendebudet Birgitte at i tankfeltterapi bruker man “psykologi og kroppens energibaner, og tilhengere mener at kroppen på den måten helbreder seg selv”.
Personlig ville jeg foretrukket ordet forskere fremfor tilhengere, samtidig er jeg selv tilhenger av ting som empiri, rasjonalitet og blindtester, så jeg får akseptere begrepet. Og dette er tross alt tv, og på tv bruker man ikke tilfeldige ord.

I hver episode av Følelser og fornuft møter vi tre caser, som man sier i journalistikken, og Følelser og fornuft er jo bygget på en form for journalistikk.
Første case er Ole som har tannlegeskrekk. Han sier det kommer av en grusom barndomsopplevelse hos Tannlegerøkta på Elverum, og siden jeg selv ble utsatt for Tannlegerøkta på Elverum som barn vet jeg akkurat hva han snakker om. Bedøvelse? Nei. Pedagisk forklaring av hva som skal skje? Nei. Tålmodighet med gråt underveis? Nei. Men vi fikk kjærlighet på pinne etterpå, hvilket var ganske ironisk siden det var inntak av sukker som gjorde at man måtte til tannlegen for å borre i utgangspunktet.

Birigitte presenterer tankefeltterapeut Mats Uldal ® og hans CV, mens hun og Mats Uldal ® vandrer langs en rolig allé.
Jeg nevnte at Følelser og fornuft er bygget på en form for journalistikk, så TVNorges sendebud Birgitte stiller selvfølgelig spørsmål underveis. Hun vil vite hvorfor barndomsopplevelser kan være så traumatiske.
– Vi vet ikke, svarer Mats Uldal ®.
Jg vet ikke om han mener vi som i det kongelig vi, som vi i vi vitenskapsmenn eller vi som i MU-terapeuter ©, men han legger raskt til:
– Min erfaring er det vi opplever som sjokk har en mye større konsekvens i kroppen enn det som ikke oppleves som et sjokk.
La meg klargjøre dette utsagnet: ting gjør mer vondt enn ting som ikke gjør vondt.

Jeg må forresten fortelle at Mats Uldal ® selv har skrevet et par opphissede innlegg på denne bloggen. I det første brukte han mitt eget våpen mot meg selv, og det forbilledlig eksempel på ironi, sarkasme og satire som forsvarsmekanisme, noe jeg også berømmet ham for (han hadde lyst til å bli som meg, som vet alt).
Det er dog ikke den optimale reaksjonen fra en person som ser seg som en seriøs behandler, det er litt som å si til en professor i psykolog at samtaleterapien ikke har ønsket virkning, hvorpå psykologiprofessoren brøler:  “Kan du så mye bedre, kanskje?! Snakk med deg selv, drittkjerring! Se hvor bra det funker!”.
Etter hvert dukket det opp flere TFT-tilhengere, og jeg fikk en vag følelse av at her var det alle mann til pumpene. En bitteliten blogg hadde laget et mikroskopisk hull i skroget til det stolte MU-skipet, men pumpene gikk som om det hadde gått på et isfjell.

En stund senere kom det dog et vennlig og entusiastisk innlegg fra MU-terapeut © Bitte R. Wiese, som inviterte meg til en MU-samling ® fordi jeg ville sprite opp arrangementet. Enten snakker de ikke sammen på Mats Uldal International School of TFT ™ eller så hadde de etter et møte blitt enige om at killing with kindness var en bedre tilnærmingsmetode.
Jeg svarte selvfølgelig ja til invitasjonen, så får vi se hva som skjer.

Men tilbake til fjernsynsprogrammet.
Ole har fått beskjed om banke litt her og der mens han beskriver form og farge på tannlegeskrekken sin, og etter et par minutter er han ikke redd lenger.
– Det er få som reagerer så fort som deg, kanskje bare ti prosent, sier Mats Uldal ®, og det er første gang han har omtalt sin egen metode med forbehold i løpet av tre episoder.

Tilbake på benken fortsetter sendebud Birgitte med sine gravende spørsmål. Husk at programmet er basert på en form for journalistikk som skal gi inntrykk av objektivitet, at TNorge ikke ukritisk promoterer Mats Uldal ® og hans metode.
Dette er bare pølsevev – det er Mats Uldal ® som har fått en egen tv-serie, ikke skeptikere og kritikere, så det er ingen tvil om hvilken side TVNorge er på.
Sendebud Birgitte spør hvorfor TFT virker så effektivt.
– Det som virker er at i det øyeblikket vi stimulerer disse punktene begynner kroppen å fininnstille seg selv mot et eller annet som gjør at tanken selv ikke skaper angst i kroppen.
Fininnstille seg selv mot et eller annet.
Hvem kan vel argumentere mot et slikt vitenskapelig begrunnet utsagn?

Stine er redd for å låse dører. Hun presenteres med moromusikk og at hun sitter på do og roper “opptatt!” til de som åpner døren. “Er hun ikke artig og rar?” sier programmet, og fokuserer på at Stine drømmer om å kunne gå på do og låse døren etter seg.
Hun forteller at hun tror redselen stammer fra da hun var liten, og hun og en venn gjemte seg i et skap og ikke fikk opp døren da de ville ut igjen.
Etter tre minutter med banking på hender og hode og visualisering av redselens form og farge, samt “hva er det verste som kan skje?”-spørsmålet er ikke Stine så redd lenger.
Det kan godt være at Stine og Mats Udal ® snakket sammen i flere timer, men tv har ingenting med virkelighet å gjøre. For hundretusenvis av seere har Mats Uldal ® kurert Stine på bare noen minutter.

– Hvorfor kunne ikke Stine bare gått til pskolog? spør sendebud Birgitte.
– Samtaler har veldig sjelden rask effekt på denne type ting, sier Mats Uldal ®.
Sendebud Birgitte vil vite hva som er forskjellen på vanlig eksponeringsterapi og Mats Uldals ® metode.
– Hvis det å eksponere seg for det hjalp ville hun ha kurert seg selv for lenge siden, siden hun har eksponert seg for det mange ganger, sier Mats Uldal ®  og refererer antagelig til at Stine som andre mennesker går på do flere ganger i døgnet.
Men hvis dette virker litt uklart, kan jeg legge til hans mer detaljerte forklaring på hvordan Mats Uldals ® eksponeringsterapi skiller seg fra vanlig eksponeringsterapi:
– Vi er nødt til å eksponere det for å se, men da er ikke poenget at det er fordi vi eksponerer dem så skal de bli bra, vi må selvfølgelig eksponere noen for å få frem det ubehaget, men det er ikke for at de skal bli bra, det er for å få frem ubehaget for å aktivisere det og så banker vi for å få det vekk.
Det er ikke jeg som har redigert dette – det er TVNorge.

Marit var en talentfull pianist som barn. Men allerede da led hun av pretsasjonsangst, og hun har ikke sittet ved et piano i voksen alder. Etter et par minutter med Mats Uldal ® kommer det frem at angsten skyldes at hun er/var redd for å skuffe mamma, en angst som blir borte etter litt banking i pannen.

Jeg er glad for at mennesker blir friske, så det burde ikke spille noen rolle for meg hvordan de blir friske – drikk granbar-te, gå på urkraftkurs, snakk med huldra – men det spiller en rolle hvor lenge etter behandlingen de er friske.
For å bevise at tankefeltterapi utført av Mats Uldal ® har langtidsvirkning, oppsøker sendebud Birgitte episodens tre caser i etterkant.

Det er ni måneder siden Ole ble TFT-behandlet for tannlegeskrekk og sendebud Birgitte spør om skrekken nå er borte.
– Mye av det er borte, sier Ole. – For et par uker siden klarte jeg å følge kona til tannlegen, men jeg klarer ikke å gå dit selv.
Så mye av det er ikke borte, med andre ord. Men sendebud Birgitte henger seg ikke opp i slike detaljer.
– Kan det være noe annet enn TFT som gjør at du er mindre redd for å gå til tannlegen? spør Birgitte.
Mindre? Han er ikke mindre redd for å gå til tannlegen! Han har ikke vært der siden innslaget ble laget! Det nærmeste han har kommet er å følge kona!
Men fordi Ole er på tv, fordi han ikke vil skuffe de snille menneskene som har brukt tid på ham, sier han at han ikke kan forestille seg noe annet enn at TFT virket på ham.

Det er åtte måneder siden Stine ble kurert for sin redsel for låste dodører. Sendebud Birgitte vil vite hvordan det har gått siden.
– Det er ikke helt borte, sier Stine, men legger hastig til at det gikk kjempebra rett etter behandlingen. Heller ikke hun har lyst til å skuffe de uselviske menneskene som har laget et helt tv-program for å hjelpe henne.
– Men så gikk jeg tilbake til gamle vaner, sier Stine, litt skamfullt. For det er jo hennes egen feil at det ikke virket.

Det er åtte måneder siden Marit ble kurert for sin piano-angst og sin redsel for å skuffe moren.
– Hvor mange ganger har du spilt piano siden? spør sendebud Birgitte.
– Én gang, forteller Marit begeistret.
Det er i sannhet mirakuløst.
– Så hvordan forklarer du at du har fått spillegleden tilbake? spør sendebud Birgitte som om Marit nettopp svarte at hun har spilt hver eneste dag i åtte måneder.
– Nei, det skyldes bare Mats Udal ® og tankefeltterapi, sier Marit.

Så la oss oppsummere: Etter å ha blitt behandlet av Mats Uldal ® og hans tankefeltterapimetode tør fremdeles ikke Ole å gå til tannlegen, Stine klarer fremdeles ikke å låse dodøren og Marit har spilt piano én gang.
Slik er det fremstilt på tv. Kanskje det ikke har noe med virkeligheten å gjøre, men dette er suksesshistoriene TVNorge har valgt sammen med Mats Uldal ®.

Sendebud Birgitte avslutter med å si at slik gikk det i dag.
– Men hva du tror på er helt opp til deg selv.
Spenne ben på seg selv, som det også kan uttrykkes.

Neste uke håper Mina Hadjian at TFT skal gi henne et spark i baken. Neppe. Men det vil gi henne femten minutter til på tv.

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i Følelser og fornuft og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

35 svar til Følelser og fornuft, del 3: Alle mann til pumpene!

  1. Diva Andrea sier:

    Jeg dæææver av latter…finnes det en behandling for det mon tro??? Kanskje jeg skulle banke meg selv litt i øyet…det gjør forbanna vondt så lattern ville stilnet veldig kjapt…nuvel..som Hr Willoch sa…
    Det er direkte trist at såkalte seriøse mennesker/behandlere fremstiller seg slik og at disse stakkars pasientene/klientene/kundene går 5-på!
    Det er som vi sier om barna våre; de ser det de vil og hører det de vil…:))

  2. Dragemamma sier:

    Sitter her og ler høyt! Hjelper ikke en gang at jeg slår meg hardt i hodet, jeg ler fortsatt.

    Jeg så fem minutter av Ole og tannlegeskrekken hans, men så ble det for mye for meg! Tror jeg heretter holder meg til å lese dine oppsummeringer av programmene, som jeg også gjør med Top Model. Det er mer underholdende og mindre provoserende for min del. Og så kan jeg bruke den tiden programmet tar, til noe mer fornuftig og følelsesladet…

  3. jojja sier:

    jeg kan ikke stoppe å le.. nå må du slutte.. Du kunne i det minste ha advart meg slik at jeg ikke sputet brus over hele skjermen her.. Husk til neste gang å ha en advars.. Ikke drikk brus når du leser denne bloggen..

    Å du å du.. kanskje jeg skulle prøve å stange hue i veggen først neste gang.. ja jeg tenker på kommentarer over her, det hjalp jo ikke med å slå hardt i hode 🙂

  4. Jeg håper brusen kom ut av nesen. Det er det endelige beviset på at noe har vært morsomt, nemlig.

  5. Jeg tror vi skal merke oss at Dr. Callahan hevder at tankefeltterapi virker direkte på årsaken til symptomet og aktiverer tankefeltene (som vi verken kan se eller måle, men som eksisterer likevel, akkurat som tyngdefelt og elektromagnetiske felt, som jo kan måles, men det er kanskje ikke så nøye) på en slik måte at to minutter skal være nok til varig effekt. Uldal hevder å ha forbedret Callahans teknikker. Så all den tid Uldal fikk mer enn to minutter på hver pasient, har han ingenting med å klage på at han ikke fikk nok tid.

    Dette programmet dokumenterer vel hinsides enhver mulig, fornuftig tvil at dette virker ikke.

    Det dokumenterer også at Uldal ikke vet hva eksponeringsterapi er.

    Det dokumenterer også at Uldal ikke vet hva psykologer gjør, når han hevder at den eneste metoden psykologene har for å kurere angst og fobier er samtaler. Nei, Uldal, det er psykologisk forskning som har resultert i eksponeringsterapi og systematisk desensitivering, psykologer bruker det, og de bruker det på slike ting som TFT åpenbart brukes på.

    Uldal kan altså ikke ha basert tankefeltterapien på psykologi, i og med at han ikke kan noe om det.

    Nå er jeg sikkert på at TFT er mer enn å bruke eksponeringsterapi og systematisk desensitivering, påstå at det man gjør er helt nytt og å gi det et fancy navn.

    Men jeg sa på programmet, og jeg sier det igjen: Uldal har en særegen karisma og ustråling. Han hadde fått virkelig gode resultater om han hadde lært seg ordentlig psykoterapi og brukt det i stedet.

    • For meg er det enkelt: mennesker kan ikke reduseres til én opplevelse, ett traume, én følelse. Vi er et resultat av komplekse relasjoner og hendelser – det er bare på film og tv at man til slutt finner seg selv og andre mennesker kommer til samme konklusjon: «Nå er hun i mål, da er alle vi andre det, også».
      Det er vel kanskje derfor de fleste alternative behandlinger forundrer meg, fordi de insisterer på at det finnes en rulletekst i virkeligheten.
      Som jeg har skrevet så spiller det ingen rolle for meg om Følelser og fornuft handler om TFT eller pendulering, programmet er uansett et symptom på at i 2011 er all forskning, all behandling og all vitenskap er relativ.
      Dog er det foruroligende at Mats Uldal, mannen som kurerer alt fra flyskrekk til dyp depresjon på få timer, går fullstendig i svart ved enhver form for kritikk. Det minner litt om hvordan scientologene reagerer når noen stiller spørsmålstegn ved deres tro og praksis – øyeblikkelig angrep og destruksjon.
      Men det handler ikke bare om ham og TFT, det handler også om TVNorges kynisme. Ved å velge å produsere dette, sier de i grunnen at alt er lov, bare man tror nok på det.

      • Vivi sier:

        Det er kynisk. De fortsetter å reklamere for han. Forbrukeombudet hadde en sak om hans reklamering på firmaets nettsider, og kom til denne konklusjonen:

        3. Med hjemmel i markedsføringsloven § 16, jf. § 12, fastsetter Markedsrådet at Institutt for Det Indre Tankespillet AS skal betale kr 100.000 i tvangsgebyr dersom selskapet overtrer eller medvirker til overtredelse av Markedsrådets vedtak.
        Med hjemmel i markedsføringsloven § 16, jf. § 12 fastsetter Markedsrådet at Mats J. Uldal skal betale kr 50.000 i tvangsgebyr dersom han overtrer eller medvirker til overtredelse av Markedsrådets vedtak.
        http://forbrukerombudet.no/id/11035371.0

      • Det var fantastisk å lese. Men det har åpenbart ikke hatt noen virkning – tvert imot, nå har han fått en tv-kanal til å gjøre jobben for seg.
        Jeg venter i spenning på andre sesong av Følelser og fornuft, hvor de kanskje velger å reklamere for Massasje mot vold.
        http://www.alternativ.no/behandlingsmetoder/massmotvo.html

    • Ville Pekka Partanen sier:

      Hva synes du at S.Hawking tenker at tyngdefelt kan være 11 dimen
      sjonelt. Noen av dimensjonene kan være utenfor vårt galags og noen på jordkloden men så små at vi ikke kan se/måle dem.
      Og detta med varig effekt. Hvilken terapimetode lover varig effekt? Mest mulig langvarig effekt og varig effekt er da to forskjellige ting. Lover du varig effekt i din behandling,om du er behandlende terapeut.

  6. Arvid sier:

    Ha, du ska ha før att du inte är konflikt-rädd iallafall 😛

  7. Jony Solem sier:

    Brita, du er min favoritt-blogger, selv om du egentlig er den enester bloggeren jeg leser, de andre når liksom ikke helt opp.

    Nå som jeg skryter sånn av deg, kan ikke du, som har kontakter i tv-verden, be om at Penn & Tellers «Bullshit» blir sendt i reprise – igjen og igjen.

    Du minner litt om Penn, litt storkjeftet med stil. Vel. Penn er kanskje litt mer storkjeftet, men han er jo mann.

    Penn & Teller «Bullshit (new age medicine)» går samme ærend som deg – å avsløre sjarlataner. Dette kan vi ikke få nok av. Verden må opplyses, noen må knebles (og nedsables) og du kan sable ned på en elegant måte. I motsetning til Uldal.

    • Takk, Jony! Så glad vi snakker samme språk. Nå må vi bare trene opp andre i den unike behandlingen FFFF, også kjent som F4 – «fakta og fornuft før følelser».
      Mine tv-kontakter er dessverre ikke så innflytelsesrike at de kan endre et sendeskjema, men takket være det fantastiske internettet er Penn & Teller bare noen klikk unna…

  8. marianne sier:

    Bare en liten ting som ikke har noe tankefeltterapi å gjøre. FEMs «ekspertpanel» (Mira Craig mfl) hadde i går et program om «orbs. » (Tror det er når det blir flekker av lys på bildene du tar) OBS! Oslo S kan være overtatt av mørke makter.

    • Nei og nei! Det gikk jeg glipp av! Jeg skal kaste meg over Get-boksen min og finne reprisen. Et raskt søk ga meg i hvert fall en viss innsikt i fenomenet:
      What should I look for in an orb photo?
      As mentioned above there is no official way to determine authenticity of an orb within a photo but here are a few key elements to keep in mine.
      1. A bright orb is more likely to be real than a faded one.
      2. Multiple orbs in a single photo are most likely dust motes.
      3. Orbs that are bright and show a vibrating effect within the photo are likely to be real.
      4. A slight trail is also something to look for in determining true orbs.

      Det jeg lurer på da: Fantes det orbs før fotografiet ble oppfunnet?

      • Beate Sz. sier:

        Trolig, siden de har en tendens til å tåkelegge synet mitt når jeg har på meg møkkete briller…

      • marianne sier:

        Veit ikke… Har alltid trodd at det bare var mislykkede bilder (pga blitzen?) Men skjønner nå at det skyldes lysenergi fra en annen planet.

  9. Turid sier:

    Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, for folks negativitet forbauser meg. Jeg har fått hjelp av Mads 2 ganger og en annen TFT terapaut 2 ganger, og JA, det hjalp meg hver gang, og det er 3-4 år siden og hjelper ennå! Det finnes så mange alternativer til den forferdelige » folkemedisinen» og takk for det! Jeg har også fått hjelp av andre alternativer, og har fått veldig positiv virkning. Til opplysning, så har jeg vært syk i 32 år med flere sykdommer, og er idag erklært frisk!

    • 32 år må jo være grusomt, så jeg selvfølgelig glad du er frisk.
      Men problemet er at TFT garanterer at alle kan bli friske, uansett hva de lider av, uten å kunne fremlegge solid dokumentasjon.
      TFT mener vitnesbyrd fra kunder som har blitt friske er nok, uten å fortelle om kunder som ikke har blitt det.
      Ingen seriøs vitenskap vil finne på det samme.

      • Hilde Kronstad sier:

        Jeg fikk ingen garanti på at jeg kom til å bli frisk .Terapeuten min kunne absolutt ikke gi meg noen garanti på det.
        Jeg spurte om hun kunne garanter at jeg iallefall ble litt bedre men det kunne hun ikke.

  10. Irene sier:

    Det er med interesse jeg leser denne bloggen. Det er morsom når noen klarer å provosere. Det er slik vi kan utvikle oss. Jeg har ikke sett programmet som det refereres til og stiller derfor med et handikap tenker jeg. Det jeg synes er morsomt er hva jeg mener å lese mellom linjene…. Jeg tror at for å oppnå resultater i forhold til alternativ medesin må man være villig til å være åpen for andre mulige løsninger enn det vi tradisjonelt er kjent med. Jeg har sett at det virker. Det jeg er enig i er at TV kanaler må være kritiske. Hva er informasjon, hva er faktiske opplysninger, hva er skapt for underholdningens skyld, hvordan blir dette formidlet og hvordan kan dette oppfattes? Spennende! MEN, er det riktig at tankefelt terapi ikke virker…….. Min påstand! Det virker, selv om noen etter et TV program med rette stille dette i tvil.

    • Det kan hende at mange av seerne aldri har hørt om TFT før.
      Det de får vite er at en mann ved navn Mats Uldal gjennom sin egenutviklede tankefeltterapi kan hjelpe alle, og TVNorge gjør ikke noe for å motbevise det.
      Det er et stort problem.

  11. marianne sier:

    Men Turid, mener du ikke «skolemedisinen»?;) Folkemedisin (kjerringråd, urter etc.) høres mer ut som din greie. Forresten så er FOLKEMEDISINEN hverken ufarlig, uten bivirkninger eller noe mirakelkur, selv om noe av det har en viss effekt. ( Problemet er at om en medisin har en effekt så har den gjerne en uønsket bieffekt også. Gjelder både reseptmedisin og miksturer kokt sammen i jungelen i Amazonas. )

  12. marit sier:

    Du bemerker at over halvparten av nordmenn har prøvd alternative behandlingsformer. Vanligvis er kilden for denne påstanden NIFAB, og jeg vil bare bemerke at i den definisjonen som brukes der nå er massasje inkludert som alternativ behandling. Uten massasje er andelen betydelig lavere. 12-15% om jeg husker rett. De endret definisjonen for noen år siden.

    Ellers: herlig analyse!

    • Det er TVNorge ved Birgitte Lund Nakken som i introduksjonen sier at halvparten av alle nordmenn har prøvd alternativ behandling.
      Jeg ville aldri finne på å påstå noe så villedende, for i motsetning til TVNorge har jeg lest statistikkene fra SSB som sier følgende:
      «Andelen av den voksne befolkningen som har benyttet alternativ behandling, har økt med godt over 50 prosent i løpet av en tiårsperiode. I 2008 hadde 16 prosent av oss vært hos utvalgte alternative behandlere.»
      Det vil si at for ti år siden hadde åtte prosent av den voksne befolkningen prøvd alternativ behandling, mot altså rundt 16 prosent i dag.
      I Norge finnes det 3,2 millioner mennesker over 18 år, og hvis vi antar det er den voksne befolkningen, vil 16 prosent tilsvare 500 000 personer.
      Så TVNorges påstand er fullstendig misvisende – og ansvarsløs.

  13. Jony Solem sier:

    Irene. Det du har sett virker, er enten:

    1. En sykdoms/plages naturlige forløp: Plagen eller sykdommen varierer i grad over tid(kurven peker ikke nedover hele tiden, bortsett fra hos de som har en sykdom hvor kurven virkelig går nedover uten medisiner, f.eks. diabetes 1). Hvis du går til behandleren når du føler deg skikkelig dårlig, og kurven har nådd bunnen, så må den nødvendigvis gå oppover etterhvert. Om den går oppover mens du får koselig behandling, så blir behandleren kreditert, selv om du har gått til behandlig 10 ganger, ovorav 9 ikke har gitt effekt. OBS. Kurven kan gjerne gå oppover etter første behandling.

    2. Placebo: Det er fult mulig å FØLE seg friskere av en behandling du tror på. Selv husker jeg at jeg følte meg skikkelig dårlig da kjæresten min fortalte at hun hadde vært utro. Jeg begynte å svette, bli svimmel, spydde litt og ble skikkelig deprimert. Alt i løpet av 10 sekunder. 10 sekunder før hadde jeg vært i skikkelig fin form.

    3. Hawthorne-effekten. Denne referer til at endring i seg selv kan være positiv. Å gå til behandling er en endring, og kan medføre at du FØLER deg bedre. Når araberlandenes despoter i disse dager blir styrtet, og det skjer en endring, kan folket føle seg skikkelig bra, selv om de strukturelle endringene ikke blir endret – de kan til og med bli verre.

    Det er INGEN sykdommer som er virkelig dødlige som gjør pasientene friske med alternativ medisin, eks. diabtes 1 eller organsvikt. Disse pasientene blir alltid bedre av skolemedisin.

  14. Monika sier:

    Jeg kjenner en ihuga TFT tilhenger. Han sier at Mats Uldal har sagt at TFT kan helbrede diabetes1… Diabetes ble forklart med ett opplevd traume som da utløste sykdommen. Når traumet blir behandlet, forsvinner diabetesen. Jeg er veeeeldig skeptisk til at noen med vettet i behold kan komme med slike påstander. Enten ljuger Uldal og/eller så juger en av hans apostler.

    • Diabetes er bare én av mange sykdommer TFT-mafiaen påstår å kunne kurere.
      En av mine lesere henviste meg til hjemmesiden til TFT-akademiet (www.tftakademiet.no), som reklamerer med følgende:
      «Da TFT har vist seg å være helt fri for kjente bivirkninger samtidig som det effektivt kan sette i gang din indre doktor er det mange som har god erfaring med metoden også i forbindelse med: Betennelser, Fedme, Fibriomyalgi, Hjerte- og Lungesykdom, Hjertebank, Hjerteflimmer, Kreft, Lammelser, Malaria, Slag, Smerter, Ulike Skader og Ulykker».
      Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si. «Din indre doktor»…!
      Kvakksalveriet lever i beste velgående i en av verdens rikeste og mest moderne samfunn.

  15. *mangler* sier:

    Jeg føler meg fysisk uvel etter å ha sett disse programmene om TFT…
    ‘Popcorn uten nåde’ en finfin motgift! 🙂

    Jeg har et håp om at vi en dag vil se Brita Møystad som programleder i en norsk versjon av Penn & Tellers ‘Bullshit’. Hun er allerede nevnt som forslag til overnevnte stilling i denne tråden på Skepsis.no: <a href="http://skepsis.no/forum/index.php/topic,1835.msg28249.html#msg28249&quot;

  16. Ville Pekka Partanen sier:

    matematikk er en fin ting.
    Jeg er så gammel at har lært å regne med annen metode. 2008 16% er ikke 8% i 1998 for meg. Om andelen har gått opp ca 50 % fra 1998 (8% ?) er det vel 12%.
    Kanta feil jeg. Eller så går du fra fornuft pga (negative?) følelser.
    50% opp er ikke lik 50% ner.
    Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

