Filmforhøret: Shabana Rehman

Hver uke forhøres nasjonens popkulturelle elite om sine film- og tv-vaner.
I dag forteller Shabana Rehman at hun vil på Al Jazeera, for faen!

Ihuga Lost-fan og fremtidig Al Jazeera-gjest.

Hvilken skrekkfilm har skremt deg mest?

Det var en med en løpsk, avhogd hånd som etterhvert ble en massemorder. Var ikke lett å fange, kunne ikke akkurat bruke musefella. Husker ikke engang hvordan den endte. Men synes det var superskummelt. Fikk ikke sove ved tanken : Er det en avhogd hånd under senga mi som tripper og venter?

(Filmen Shabana snakker om er Oliver Stones The Hand fra 1981)

Hva irriterer deg mest med andre folk når du er på kino?

Er veldig ego på kino. Irriterer meg over det samme som andre irriterer seg over at jeg kan finne på å gjøre – tekste, måtte plutselig på do, kommentere filmen.
Men husker spesielt en episode på Saga kino en gang på 90-tallet som jeg aldri kunne finne på å gjøre: en mann sto og ventet på jentedoen og jeg fikk litt sjokk, han smilte og lurte på om jeg ville være hans kinodate. Ikke tale om. Vet ikke om han fikk napp til slutt. Men det var veldig corny og ikke “wow, så originalt”.

Spielberg eller Scorsese?

I guess both. Umulig å unngå begges filmer, men måtte jeg velge i dag: Scorsese.

Har du en guilty pleasure?

Guilt og pleasure hører ikke sammen hos meg. Pleasure er å ikke ha guilt. Punktum.

Hvilken skuespiller har du vært forelsket i?

Hva er det for et spørsmål? Du må spørre “hvilken skuespiller var du forelsket i på 80-tallet, 90-tallet , 2000-tallet”, osv. Hadde det vært én hadde jeg vært en besatt tulling, så svaret må være nei. Jeg har aldri vært besatt av noen skuespiller.
Men jeg er stor fan av Amitabh Bachan, som har rulet siden 1970 og er kåret til Man of the Millenium av BBC. Ingen over, ingen ved siden av. Ja, han er inder. Si hva du vil – han er best.

Amitabh Bachan. Ingen over, ingen ved siden, ifølge Shabana.

Paradise Hotel eller Jakten på kjærligheten?

None.

Hvem ville du takket i en Amanda-tale?

Da ville jeg ha takket mullah Krekar.

Hvilke tv-serier følger du med på?

Var ihuga Lost-fan to the bitter end. Eskapisme. Island fever. Had it all.

Hvilket realitykonsept skulle du ønske du hadde funnet på?

Oj, nå satte du meg søren meg på idéen på å skrive et…

Hvilken film har fått deg til å hulke?

Lately… Hmm… Det må være Tare Zameen Par, om dysleksi i India – en survival-historie som fikk både meg, mann og ungen til å hulke.

Hvilket amerikansk talkshow skulle du gjerne vært gjest hos?

Amerikansk? Jeg vil på Al Jazeera, for faen.

Hvilken er den beste norske filmen du har sett?

Jeg likte Barbara med Anneken von der Lippe.
Ellers er disse fjellgrøsserne bra fortalt, Død snø eller Rød snø eller hva de heter. Liker at man bruker eget miljø som kulisser med proff, medrivende storytelling. Som i dag, da jeg så Somewhere av Sofia Coppola i Hollywood. Filmen ble tatt opp rett over gaten for kinoen.

Hvor mange tommer er tv´n din?

Oj, det blir mye kino eller Mac. Jeg vet ikke engang hvor mange tommer tv-en min er, men den er ikke i hjemmekinoklassen, det er sikkert.

Har du en bakrusfilm?

Jeg liker å se musikkvideor da, jeg.

Dagsrevyen eller TV2-nyhetene?

None. Nettet. Alt eller ingenting.

Hvilken film har du sett flest ganger?

Mmm… Kanskje Interview with the Vampire…

Conan O´Brian eller David Letterman?

WTF så fucking USA-orientert dette var? Like my language, liksom. Ingen av dem. Jeg ser ikke på talkshows. Om det er noe jeg få med meg, blir det å kjøpe en dvd eller laste ned på nettet.

Hvilken regissør skulle du gjerne spist middag med?

Han jeg er gift med.

Hva er din favorittreplikk?

Shit happens but life is good.

 

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i Filmforhøret og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Filmforhøret: Shabana Rehman

  1. Yngvar sier:

    Da jeg leste dette fant jeg fort ut at jeg gjerne ville høre Shabana forhøre Brita.

  2. Ikke Publisert sier:

    Med diagnose dyp depresjon skal man ta vare på lyse øyeblikk når de kommer. Gjennom å ha lest hele blogg-serien din de siste timene, har jeg fått mer latter i løpet av natten enn sammenlagt det siste halvåret. Finnes det ytterligere innlegg som kanskje bare er tilgjengelig på resept? I så fall skal jeg nok få til noe med fastlegen min.

    Takk, Brita!

Legg igjen en kommentar

