Følelser og fornuft, del 1: Hjernen er alene

Forskning viser at tankefeltterapi og programledelse fører til en helt ny form for tv.

Følelser og fornuft
TVN, søndager
Kommentaren er basert på programmet sendt 06.02.11

Medicine should fullfill two requirements: It should work anywhere on the planet and people shouldn´t have to believe in it for it to work.
– David Ramey

Å lese gamle annonser for remedier og mirakelkurer er stor underholdning. Denne er fra 1897:
Dr Wests nervekur forhindrer hysteri, svimmelhet, kramper, spenningshodepine, depresjon, hukommelsestap, inkontinens og for tidlig aldring. Garantert virkning etter én måned! Prøv dr Wests nervekur i dag!

Her er en annen bestselger ved forrige århundreskifte:
Den tyske vidundermedisin St. Jacobs-olje virker mot reumatisme, lumbago, sår hals, hevelser, brannsår, øre- og tannverk, hodepine, frosne hender, podagra, kvalme og andre kroppslige plager. Umiddelbar virkning.

Men dette er min absolutte favoritt:
Uldals tankefeltterapi kurerer fobier, traumer, smerter, ADHD, dysleksi og avhengighet. Garantert virkning etter én time. Prøv Uldals tankefeltterapi i dag!

Nei, vent litt. Det siste der jo et program på TVNorge som heter Følelser og fornuft!

Beklager. Det var virkelig ikke meningen å blande 110 år gamle kvakksalverannonser med et seriøst fjernsynsprogram om moderne behandlingsformer.
Særlig ikke en metode som kommer med så mye tung forskning og statistikk som tankefeltterapi, eller TFT, som ekspertene kaller det.
I TVNs egen omtale av programmet kan vi lese “mange sliter med fobier, traumer, smerter og andre lidelser” og at “flere fester sin lit til TFT” for å bli friske.
Ved bruk av de matematisk nøyaktige betegnelsene mange og flere etablerer TVN allerede her at man tar vitenskap på alvor.
Denne holdningen forsterkes også av tankefeltterapeuten selv, Mats Uldal, som i mange år har jobbet med coaching og mental trening.
– Ikke noe virket, så kom dette, forteller han alvorlig.
Dette er altså TFT, og som ved andre store medisinske gjennombrudd bare kom det. Det er ikke så mange som vet at Sigmund Freud egentlig var rørlegger, og at en dag glapp tangen ut av hånden hans – herav freudiansk glipp og en helt ny tenkning.
Uldal opplyser at han har behandlet 5000 mennesker siden TFT kom til ham i 1997 – i moderne forskning er det bare Dr Phil som kan vise til slike tall.

Programleder Birgitte Lund Nakken er ikke bare et mikrofonstativ. Hun oppsøker TFT-skeptiker og psykolog Rolf Bøe Lindgren, og TVNs vilje til å likestille ham og Uldal kan vi se med det blotte øye – Uldal er alltid utsøkt kledd, lyssatt og sminket, omgitt av duse farger og mahogny, mens Bøe Lindgren sitter blek og bustete i en nuppete genser på sitt rotete Ikea-møblerte kontor.
Det er ingen tvil om at TVN deler Bøe Lindgrens skepsis, og at de finner det problematisk å la én mann demonstrere kun én behandlingsform – derfor har Uldal bare fått seks episoder i beste sendetid.

“Tankefeltteknikker kombinerer Østens teorier om kroppens energibaner med vestlig tankegang vi kjenner fra psykologien, og teknikkene sies å kunne påvirke kroppen til å reparere seg selv” lyder det i TVNs tørre og saklige beskrivelse av TFT.
Legg igjen merke til den bevisste bruken av vitenskaplige termer – “teknikkene sies å kunne påvirke”. TVN har på ingen måte tenkt å fremstå som uetterrettlig.
Siden dette er et tv-program får vi heldigvis se hvordan TFT sies å virke, for Uldal skal i løpet av serien hjelpe 18 personer med forskjellige lidelser. Tre i hvert program – mer enn Dr Phil!

I første program møter vi Helene som er redd sprøyter, Veronica som er redd for at det skal skje noe med barna og Marianne som i følge TVNs omtale “blir helt satt ut hvis hun møter en frosk”. Vi må igjen bare beundre TVN for viljen til å bruke kompliserte psykiatriske termer som “helt satt ut”.
Uldal kurerer dem alle ved å lære dem å hamre på seg selv mens de tenker på hva de er redd for, eller han viser dem og ber dem ta på tingene de er redd for. Han spør hvilken farge og form frykten har, for jo mer detaljert man kan beskrive problemet, jo mer detaljert ser det ut til at kroppen kan løse problemet.
– Man må gå inn i alle krinker og kroker, forklarer Uldal, som ikke er redd for å bruke fremmedord.
TFT-skeptikeren Rolf Bøe Lindgren er frekk nok til å si at dette minner om alminnelig eksponeringsterapi – som om det er noe man kan få hos en hvilken som helst psykolog og ikke behøver å betale tusenvis av kroner for.

Helene og Marianne trenger litt mer tid enn Veronica. Veronicas redsel for at noe skal skje med barna hennes forsvinner etter kun en kort samtale, og programleder Birgitte må spørre hvordan det er mulig.
– Det går ikke an å forklare hvordan det gikk så fort, bortsett fra at det ikke var så alvorlig, sier tankefeltterapeut Uldal.
En million foreldre puster lettet ut – frykten for ulykker er bare noe de innbiller seg.

Helene og Marianne blir også kurert, og i Birgittes oppfølgingssamtale mange måneder etter TFT-behandlingen forteller alle tre kvinnene at livene deres er helt forandret. Sprøyter, frosker, ulykker – ingen av dem tenker på det lenger.

TFT synes å være en mirakelkur dr West bare kunne drømme om. Så virker den på alle?
Uldal sier at den virker på den som tror den virker.
– Det føles som om den fungerer best på mennesker som er åpne og litt sårbare, forklarer tankefeltterapeuten. En modig uttalelse, siden ingen andre alternative behandlere ville finne på å bare henvende seg til åpne og sårbare mennesker.

Uldal forteller at TFT også virker best på kreative mennesker.
– Kreative mennesker er ofte sårbare for psykiske lidelser, sier han, og legger til: – I følge statistikken.
Statistikken han henviser til er Helserådets lite leste rapport Hvem, hva, hvor: Statistikk over kreative menneskers sårbarhet for psykiske lidelser (1997-2007), som TVNs researchere gjennom hardt arbeide har klart å grave frem.

Følelser og fornuft er et solid og forsvarlig program, og det blir spennende å følge Uldal i sesong to, hvor han som nyutnevnt goodwill-ambassadør for FN reiser til en flyktningleir i Sudan for å lære flyktningene at alle traumer kan overkommes hvis man bare vet hvilken form og farge de har.
– En liten dose av dette skader heller ikke, legger han til og tar frem en liten flaske med St. Jacobs-olje.

Dr West var dessverre ikke tilgjengelig for en kommentar.

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i TV-serier og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

42 svar til Følelser og fornuft, del 1: Hjernen er alene

  1. Den er grei, jeg har sendt klage til stylisten min.

  2. Her var det så mye bruk av et visst språklig virkemiddel at jeg ikke kunne unngå å sette mitt «velsmagende Taffelvand fra Laurvig Bads radioaktive, alkaliske Mineralvandskilde» (Farris, se Wikipedia) i halsen. Lenge leve skrive- og taleføre kjendiser med sans for vitenskapelig metode!

  3. Nei nå humra jeg godt gitt. Fantastisk. Og til å bli mørkeredd av..

  4. Tove sier:

    Tankefellt terapien+ konsultasjon,går på mange penger,dette har jeg selv sjekket,1 konsultasjon går på kr.1000 pr,time IDIOTI,Les heller boken Tenk deg glad av Dr. David D. Burns MD,kognetive terapi helt flott bok.Boken fåes kjøpt i alle bokhandlere. Flott terapi.

  5. Tove sier:

    Kognetive terapi er bare super,jeg anbefaler boken på det varmeste TENK DEG GLAD AV DAVID D.BURNS M.D,BOKEN GIR HJEMMELEKSER,OG GODE TANKEVEKKERE.

  6. Erik Hauglund sier:

    Mottatt, omfavnet og hengt på veggen til skrekk og advarsel: – ligg unna TVN når Uldal er i farta. Hvis de ikke får med seg prinsessa da, da blir det noe HELT annet. Da blir det jo fornuftig.

  7. Per-Gunnar Keihl sier:

    Det er godt noen tar på seg gummistøvlene og vasser rundt i tv-underholdingens kloakk. Morsomt å lese rapporten derfra. Selv har jeg sluttet å se slike program,jeg får rett og slett vondt i hodet av det. Lurer på om kanskje Dr. Wests nervekur kunne vært noe for meg?

    • Jeg tror du egentlig bare trenger litt bioresonansterapi:
      «Bioresonansterapi brukes i følge utøverne for å korrigere ubalanse i organismens biologiske resonansforhold,» og virker mot «smerter, astma og allergi, gynekologiske lidelser, fordøyelsessykdommer, sykdommer i urinveier og hjerte- og karsykdommer m.m.»
      Utøves av Livsenergi i Tidemansgate 2 i Oslo.
      Dr. West ville vært stolt!

  8. Lisbeth Kristoffersen sier:

    Psykologforeningen har strøket metoden,da den ikke har vitenskapelig evidens. Teorien er rent sprøyt. Men innlegget gav meg en god latter.

  9. Nå fikk jeg meg en god latter….. Fortsett med dine kritiske blikk. Nå skal jeg tenne et ”ørelys” for deg. Haha:-)

    • Etter å ha googlet ørelys tror jeg at jeg foretrekker blodigler.
      Fjerne ørevoks ved hjelp av vokslys??
      Grøss!

      • Caro sier:

        Nei. Men vokslyset etterlater seg nok gørr til at du TROR at det fjerner gørr. (Kan enkelt demonstreres med å tenne på et lys uten å sette det i øret.) Ørelys er ikke ufarlige, og har forårsaket stygge brannskader både utenpå og inni øret.

  10. Ville Pekka Partanen sier:

    Ikke noe problem om man blir mørkeredd eller redd ellers. Bare å banke bort. Og det er seriøst ment! Utfordning er å gjøre grei underholdning av seriøs behandling. Skjønner at mange vil finne de nyansene man kan bruke imot TFT. Og Rolf Marvin Bøe Lindgren er vel norgesmester i det:) .Hans ord: Problemet er at forklaringsmodellen forgifter kunnskapsbanken til psykologene. Og da er det ikke bare popcorn det er tull og tøys og kvakksalveri og. Men som Rolling Stones synger…..But I like it. Gleder meg til neste episode!

    • Det er blitt en god, gammel tradisjon at de som forsvarer TFT tross alt som etterhvert er kjent om det, er de som selger det.

      • ville pekka partanen sier:

        Og psykologer selger ikke «psykologi»? Brita selger ikke programmer i denne spalten? Rema selger mat? Sverger legemiddelindustrien på effekt på legemiddler? Hva selger legen? Tjenester kanskje?

      • Det slående med behandlingene og kursene og terapiene som fallbys på alternativmedisin.no er hvor ubrukelige de er utenfor et så rikt og trygt samfunn som vårt.
        Tankefeltterapi for foreldreløse i Uganda? Urkraftkurs for undertrykte kvinner i Irak? Engleskole for bønder i Nord-Korea?
        Neppe.

      • Både psykologer og ikke-psykologer selger «psykologi» fordi det er vitenskapelig dokumentert at det virker. Det er ingenting som hindrer megi å selge TFT også, bortsett fra at jeg ikke vil selge ting som ikke virker.

    • Uansett hvilke rasjonelle og saklige protester dette programmet avstedkommer, har Mats Uldal vunnet i Lotto.
      Redaksjonell reklame som dette kan man i alminnelighet bare fantasere om.
      Og hvorfor bare tankefeltterapi? Hvorfor ikke Hulda Clark og hennes fabelaktige maskin Syncrometeret, som brukes sammen med det terapeutiske frekvensapparatet Zapperen?
      Her er det mye flott fjernsyn å lage.

      • ville pekka partanen sier:

        Det er ikke Lotto gevinst. Det er arbeids seier. Kan ha mange meninger om Mats som person men jobbe,det kan han. RMBL blev du skuffet i TFT som klient eller behandler? Personlig spørsmål,men er da nysgjerrig.

      • Selvfølgelig er det en Lotto-gevinst å komme på tv! Særlig med en egen serie, en støttende programleder og en kanal med solid markedsføringsbudsjett. Har man et produkt å selge blir det ikke bedre enn det.

      • partanen,

        det er kanskje vanskelig for deg å forstå dette, men jeg tester ikke ut metoder på klientene. jeg bruker metoder som jeg vet at andre har lykkes med i tilsvarende situasjoner. det er det som heter vitenskap. TFT har ingen dokumentasjon som jeg kan stole på, altså bruker jeg ikke TFT. så enkelt er det.

  11. Den Blinde Banditten sier:

    Ikke tull med TFT! Det virker! Jeg var sykt redd for høyder og banket som besatt, under øyet, jeg bommet og traff øyet. Nå er jeg blind på ett øye og har ikke dybdesyn. Problem løst, takket være TFT.

    • Hi-hi-hi! Veldig bra!
      Jeg lurer på hvor man må banke hvis lider av impotens?

      • På pungen? -knis, (fnis litt fjortisaktig,….måtte bare..si det..)

        Helt ærlig så syns jeg en del aviser og TV programmer vasser i kvakk og vås. Det morsomme er de gangene en del kvakk pakkes det inn i kvantefysikk/mekanikk forklaringer. O du hellige… Da begynner det å bli mye morosamt…

        Når jeg ser mye av alt dette kvakket føler jeg et akutt behov for straks å ostrafisere svingningene mine nanokvantifistisk for å oppnå et høyere nivå på mine cellers kvadratiske harmonisering. For å være litt klarere her da, og det skal man jo forsøke å være, så må jeg nok jeg gå og harmonisere mitt energisystem tilbake til en tidligere forfatning, samt forsøke å finne tilbake til noen kognitive svingninger i mitt andre ”jeg” som gikk tapt da jeg gumpet i meg 22 aprikoskjerner som påstår å hjelpe mot…. ehhmmmff…..alt?

      • Ja, det er mye kvakk og vås.
        Avisenes bisarre skremselspropaganda hjelper jo heller ikke: «Se opp for den farlige søvnen! Så nær et hjerteattakk er du! Slik unngår du aldring og tidlig død!».
        Det er som om vi befinner oss i konstant fare, omgitt av snikende sykdommer som når som helst kan utslette hele menneskeheten.
        Ikke så rart folk får panikk og melder seg på bisarre kurs eller utsetter seg for underlige behandlinger – ostrafisering inkludert…

  12. ville pekka partanen sier:

    om man lider av impotens må man banke på døra hos Mats J. Uldal. han er tft-terapeut og opp muntrer…..
    (jeg bare måtte)

  13. Kjell Johansen sier:

    Vitenskaplig beviste metoder utført av statens godkjente «syke»hus personer virket ikke.
    Men det virket på mine plager. Så jeg trenger ikke bevis fra vitenskapen.

    Humor er bra det, men det bør ha litt innhold, utover det og lattliggjøre andres meninger og overbevisning.

  14. Ville Pekka Partanen sier:

    Bøe Lindgren Jeg bruker metoder som jeg vet andre har lykkes med i tilsvarende situasjoner.
    Det gjør jeg fra 8.00 til 15.30 daglig. Det heter psykiatri. Har faktisk gjoet det de siste 25 år. Det er da vitenskap.
    På kvelden bruker jeg metoder som jeg vet andre har lykkes med i tilsvarende situasjoner. Da kaller jeg det TFT og det er noe annet. Men merkelig er det at på kveldstiden er effekt og tilbakemeldinger mye mer positiv.
    Du sier at du ikke har testet TFT men snakker mye mot det. Sånn går vitenskapen frem. Lykke til på veien du har valgt. Ring stylisten likevel.

    • Hvis du er psykiater, er du en helt og har min udelte respekt. Virkelig – jeg mener det.
      Men hvorfor syns mennesker det er lettere å forholde seg til noe som kalles tankefeltterap enn en god samtale med en psykiater? Er det fordi ordet forbindes med alvorlige lidelser?

      • Ville Pekka Partanen sier:

        Nei jeg er ikke psykiater. Det er mange forskjellige yrkesgrupper som jobber innen psykiatri/psykisk helse.
        Noen synes det er lettere å forholde seg til alternative behandlere og noen synes det beste er å få behandling innen skolemedisin. Det jeg etterspør og jobber for er samarbeid.
        Skolemedisin kan ikke hjelpe alle og alternativ medisin kan ikke hjelpe alle. Tilsammen kan vi hjelpe de fleste. Da er det å rakke ned å forhandsbedømme metoder/terapier ødeleggende. For de som sliter og for de som jobber for å hjelpe andre. Det er og alternative som fordømmer hele skolemedisin. De aller fleste TFT terapeuter jobber meget seriøst og anbefaler en tur til fastlegen , når det trenges. Vi er ikke imot medisiner når det trengs,eller innleggelser når det trengs… . Den lista er lang. Men i tillegg er vi for TFT!
        For min del er debatten slutt.

      • Vel, uansett, takk for at du bidro!

  15. eirik sier:

    @ Partanen:

    Er du psykiater?

  16. Regner med at alle har lest Mats Uldals epost til blogger Gunnar Tjomlid (unfiltered perception): http://blog.tjomlid.com/?p=298

    Man vet ikke om man skal le eller gråte.

Legg igjen en kommentar

