Happy Day: Jakten på skjønnheten, del 1

Sønnen til Blomster-Finn og Yngve Freiholt fikk navnet Knut Arild.

Happy Day
Happy Day
TV2, mandag-torsdag
Denne kommentaren er basert på sendingen 31.01.11

If truth is beauty, how come no one has their hair done in a library?
– Lily Tomlin

“HD nå! Must see tv!” skrev en venn av meg på sms klokken 19.05 på mandag.
Uæh! Jeg hadde helt glemt det! Sesongpremiere på Happy Day! Hvilken lykke. Det har vært tomt på tv en stund for oss som ikke blir tilfredsstilt av gullrekka. Nå er TV2s bronserekke tilbake i form av en halvtime med Jan Thomas™ hver dag.

Zapp! Og der står Jan Thomas™  foran et Widerøe-fly på vei til Sandnessjøen for å redde en kvinne fra hennes alminnelige utseende. Misforstå meg rett, jeg syns det er fabelaktig generøst av Jan Thomas™ å gi nasjonens kvinner et par glam-dager i salongen.
Ukens kvinne og hennes venninner ble veldig glade, men siden det åpenbart bare var Jan Thomas™  som var utstyrt med mygg, var det umulig å høre hva damen sa. Men hun får det sikkert gøy.

Derimot var det umulig å unngå å høre samtalen mellom Jan Thomas™  og dagens “jeg har sagt ja til en makover uten å ha tenkt meg om”-kjendis Knut Arild Hareide.
Etter å ha puslet litt med Knut Arilds hår sier Jan Thomas™  at Knut Arild jo har et anderledes syn på at Jan Thomas™ er gift med Christopher ©.
– Blablablabla, svarer Knut Arild og legger til: – Blablablablabla-bla!
Eller som det står i Krfs partiprogram, hvor en fiktiv intervjuer stiller enkle spørsmål (og ikke har slitsomme oppfølgingsspørsmål):
– Hva mener Krf om kjønnsnøytrale ekteskap?
– KrF setter ekteskapet mellom mann og kvinne i en særstilling. Derfor gikk vi imot partnerskapsloven da den var oppe og er nå imot kjønnsnøytrale ekteskap.
– Bør lesbiske og homofile ha rett til å adoptere?
– Nei. KrF mener at barn har best av å vokse opp sammen med en mor og en far. Ved adopsjon må man ta utgangspunkt i barnas beste, ikke voksnes rettighet til å kunne adoptere.

– Du sier så mye klokt, sier Jan Thomas™.
Hallo? Knut Arild har akkurat sagt at han ikke syns Jan Thomas™ og Christopher © burde få lov til å være gift i det hele tatt! Og at de ikke under noen omstendigheter må ha med barn å gjøre, med mindre en av dem blir dame.
Men la nå ikke prinisipielle diskusjoner stå i veien for en god styling.

– Du er så søt! sier Jan Thomas™ begeistret til den skrekkslagne mannen i frisørstolen.
– Når jeg ser deg ser jeg en liten gutt! Du er en Ken-dukke som er leder for et politisk parti!

Og der eksploderte planen om å fremstille Knut Arild som hipp i fjeset på Krfs medierådgivere. Man kan formelig høre Knut Arilds lille mentale harddisk tikke på jakt etter et kult svar. Hva var det han skulle si igjen, hvis noen antydet at han fremdeles var et fuglebryst?

Å, jo, det var det:
– Altså, Kjell Magne var yngre enn meg da han ble partileder. Og Jesus var også yngre enn meg da han slo til.
Da Jesus slo til? Snakker han om gjennombruddskonserten i Galilea? Eller avskjedsturnéen på Via Dolorosa?
Knut Arild, Kjell Magne, Jesus og Jan Thomas™. Det hellige firkløver.
– Ja, vi har jo alle et flott budskap, sier Jan Thomas™.

Happy Day-redaksjonen kunne ikke bedt om en bedre introduksjonsreplikk til sesongens nye segment: Skolen.
På Skolen skal en klasse på åtte kvinner i alderen 17 til 76 lære skjønnhetens hemmeligheter av overlærer Jan Thomas™. En av dem er produsent i TV2, så enten var det skralt med søkere, eller så har TV2 hatt en intern konkurranse hvor premien var nettopp Skolen.
– Jeg vant heldigvis bare en flaske vin, sier en lettet Dorthe Skappel på TV2s intranett.

– Velkommen til Skolen, sier Jan Thomas™. Elevene har allerede fått skolemateriell – speil, sminkepung og andre viktige produkter.
Pensum er Jan Thomas™ Stylingguide ©.
– Den perfekte skoleboken, sier Jan Thomas™.
Jeg elsker TV2 som lar en programleder få lov til å drive reklame for egne produkter. Slik skal og bør en moderne mediabedrift operere. Litt senere i undervisningen dukker vikarlærerne Vendela™ og Pia Haraldsen opp med sine grunnleggende pensumbøker: Vendelas™ Beauty Bible © og Pias bestselger Pias bekjennelser: shopping, sjekking, skikk og bruk.
I mai skal elevene opp i kajal muntlig.

Men hvorfor er elevene der og hva kan Jan Thomas™ hjelpe dem med?
– Jeg hater kroppen min, sier en.
Ojda. Her har noen forvekslet tv med terapi.
– Jeg vil finne meg selv, sier en annen.
Åpenbart hadde hun ikke gode nok karakterer til å komme inn på den kongelige engleskolen.
– Jeg syns jeg har en kjedelig frisyre, jeg sliter hver morgen, sier en tredje.
Endelig en elev med ordentlige problemer.
– Veeeldig interessant, sier Jan Thomas™.

Så er det elevenes tur til å spørre Jan Thomas™ om det de vil.
Husk at dette er kvinner som har vært på slankekur i flere år, som drar børsten deprimert gjennom håret hver morgen, som konstant leter etter butikker som har big is beautiful-avdelinger. En av dem er nesten på gråten når hun får slippe til:
– Hvordan var det å style Scarlett Johansson?
Wow. Jeg får tårer i øynene. Sånne spørsmål kan man ikke skrive på forhånd.

– Apropos Scarlett Johansson, Uma Thurman og alle disse store kvinnene jeg har jobbet med, sier Jan Thomas™, som om klassen har snakket om noe annet i mellomtiden.
– De har samme utfordringer som dere, men etter to timer med meg blir de disse kvinnene dere kjenner fra tv.
Jan Thomas™ er nemlig dagpendler til Los Angeles. Hver morgen setter han seg på flyet, styler og steller Scarlett og Uma og alle disse andre store kvinnene, før han drar tilbake til salongen.
Jan Thomas™ ser på elevene sine. – De har meg, sier han alvorlig.
Elevenes synker sammen. De vet at de ikke har råd til å kjøpe førsteklassebilletter hver dag.
Men så slår Jan Thomas™ ut med armene og ler.
– Og det har dere også! Takk for i dag!

Hva? Ingen hjemmelekse?

Tilbake i makeover-studioet spør Jan Thomas™ om Knut Arild drømte om å bli politiker som liten. Nei, Knut Arild gjorde ikke det – som 14-åring satt han og så på SenFredag og drømte om å bli programleder som Dan Børge Akerø.
Jan Thomas™ spør hva som ville vært drømmeprogrammet å lede hvis Knut Arild kunne velge i dag.
– Skavlan, sier Knut Arild og ser for seg hvordan det ville være å sitte 40 centimeter fra Robbie Williams.
– Eller Thomas og Harald, fortsetter Knut Arild og ser for seg hvordan det ville være å stå nakenmodell sammen med Olaf Tufte.

Jan Thomas™ hjelper Knut Arild med å kle seg som en enslig interiørdesign-homse på en fredagskveld, med supernærbilde av DSquared-logoen på boblejakken. Nærbildet er en måte å forsikre alle oss som ser på at ingen tilknyttet programmet kan få DSquared på tilbud hos Koma i Bogstadveien 11.

– Se her, ja, sier Knut Arild med en entusiasme man som regel bare finner hos døde personer rett etter at rigmor mortis (beklager, Rigmor, ikke meningen) rigor mortis har satt inn.
– Det er sikkert uvant, men se nå, sier Jan Thomas™ og tar av Knut Arild brillene som kommer rett fra skapet til Blomster-Finn.
– Nå ble det mer roet ned, sier Jan Thomas™.
For det var ikke den sjokklilla jakken, ikke de oppbrettede jeansene, ikke det stripete skjerfet, ikke de tunge bootsene – men brillene. Det er sansen for slike detaljer som gjør at Scarlett og Uma og Sharon kikker spent ut av vinduet hver morgen.

Så må Knut-Arild smile mens han sier at dette har vært en kjempespennende dag og at han har lært mye som han kan ta med seg i hverdagen.
Og Jan Thomas™ legger armen om skuldrene hans og stråler:
– For guds skyld, stem Kristelig folkeparti!

Jeg krysser fingrene og gleder meg til Mette Hankamhaugs makeover.
– For flyktningenes skyld, stem Fremskrittspartiet!

PS. Jeg håper dere forstår at det er fysisk umulig å se Happy Day fire dager i uken. Serotoninproduksjonen i hjernen blir så voldsom at den kan sammenlignes med virkningen av 800 ecstacy-tabletter, og jeg har innimellom behov for å være sur, for eksempel når jeg skal skrike til en parkeringsvakt. Men jeg skal se programmet så ofte jeg kan.

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i Happy Day og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

24 svar til Happy Day: Jakten på skjønnheten, del 1

  1. Liv Elin sier:

    æ trur parkeringsvakta blir mye engsteligere vesst du holder på å flire dæ ihjæl mens du førtvilt prøve å rive kjeft. 😉 utover d har æ full sympati m dæ, man klare bare så mye lykke.

  2. Arvid P sier:

    Førstår inte att du inte jobbar på något «større» än før Telenor, dina kåserier är bland det bästa jag läst. Alltid lika bra.

  3. Mariann sier:

    Hei er det mulig for vanlig folk å bli med i dette programmet…
    jeg trenger sårt å bli ny etter å ha godt ned 62 kg,så trenger jeg nytt syn på klær som passer min nye kropp.jeg venter nå på plastisk opperasjon,og når det er ferdig blir det bra….please la meg også få bli med….Jan T ER BARE SKJØNN OG FLINK.

  4. alex sier:

    glemte proof 😀

  5. Arild B. sier:

    Ennå mer fjase-TV. PUUUUH!
    Folk elsker fjas fordi de får fjas.
    Men en fordel har det: Enda en grunn til å bruke mindre tid foran TV-en. Det aner meg at jeg kommer til å få stadig bedre tid framover hvis utviklinga mot mer og mer fjas på TV fortsetter.

    • Beklager sent svar – ikke meningen!
      Fjas er gøy så lenge man vet det er fjas – det skumle er når folk tar fjas på alvor.
      Ellers er det alltid trøst å hente på Discovery, National Geographic, Viasat History og alle de andre nisjekanalene.

  6. Sissel Hoem sier:

    Takk for latterkrampen jeg fikk nå! «I mai skal elevene opp i kajal muntlig.» Hi hi jeg ler meg ihjel!

    Det er ikke første gang du har fått meg til å gapskratte 🙂

  7. Gro sier:

    Takk, Takk, Takk! Du har nok en gang reddet dagen:) dyyyp respekt! Popcorn uten nåde er det beste som fins:)

  8. Oble sier:

    har ikke TV selv, men koser mæ stadig oftere med dine kommentarer! Kostelig! Treng ikke mer

  9. Rikke sier:

    Haha, lo på meg et bittelite brokk nå!

    Men ser det står «Kunt Arild» der oppe et sted – Freudian slip? 🙂

  10. Vanja sier:

    AMEN !!!

  11. Re sier:

    Da jeg jobber i nevnte kanal skal jeg være ytterst forsiktig med hva jeg sier, men jeg ler så jeg griner her!

Legg igjen en kommentar

