Black Swan: Padmés død

Natalies tyll-allergi førte ofte til blodskutte øyne.

Black Swan (2010)
Med Natalie Portman, Barbara Hershey, Vincent Cassell, Mila Kunis, Winona Ryder
Premiere 04.02.11

******

Vi horror-fans er vant til det meste – som regel ler vi oftere enn vi skvetter.
Zombie? Gjesp.
Demon? Snork.
Seriemorder? Urk.
Vampyr? Fnis.
Ung kvinne i tyll og tåspissko? SKRIIIK!
Takket være Natalie Portman er Black Swan innimellom så ubehagelig og sjokkerende at selv Craven, Romero og Raimi må ha lukket øynene og dekket for ørene.

Strengt talt kan ikke Black Swan gjenfortelles eller forklares, den må oppleves – selv om man tror at Svanesjøen er en ringetone.
Filmen er ikke en filmatisering av Svanesjøen som sådan, men handler om oppsetningen av den. Begge deler forklares uansett så raskt og effektivt at det eneste som står igjen er å holde pusten og følge Natalie Portmans sinnssyke, praktfulle reise inn i mørket.

Søndag 27. februar får 29 år gamle Natalie Hershlag, bedre kjent som Natalie Portman, sin første Oscar. Så fortjent har ikke en Oscar vært siden Hillary Swank fikk sin første for Boys Don´t Cry i 1999. Det handler nemlig ikke bare om fysisk forandring, men å om gi forandringen troverdighet – det som gjør at vi glemmer at vi egentlig bare ser på noens jobb.

Digresjon: Hillary Swank fikk også Oscar for Million Dollar Baby i 2004, men det kjentes mest ut som en belønning for at hun hadde skaffet seg sixpack av stål. I tillegg var det et svakt år – det er ingen som med hånden på hjertet kan si de husker hva Annette Bening, Kate Winslet, Imelda Staunton og Catalina Moreno var nominert for det året.

Men det Natalie Portman gjør i Black Swan nesten ikke til å fatte.
Hun trente fem timer hver dag i et halvt år, spiste gress og nøtter, hun gikk ned 16 kilo (fra 18 til to, ser det ut som) og hun skadet seg alvorlig underveis. Smertene hun har i fysioterapitimen midtveis i filmen er ekte – hun hadde nettopp brukket ribbeinet og regissør Darren Aronofsky lot kameraet gå.
Mye av horror-følelsen i Black Swan kommer forresten av konkrete fysiske ting. Nærbildet av Natalies stortånegl når den sprekker i to, såret hun klør på slik at det ikke gror, de blodige, nedbitte fingerneglene, ledd som knepper – det er grusommere enn stien av innvoller og hjernemasse en zombie pleier å etterlate seg.

Den fysiske prestasjonen er likevel ingenting i forhold til den emosjonelle atomeksplosjonen Natalie utsetter oss for. Hun er med i hver eneste scene – som seg selv, som dobbeltgjenger, som hallusinasjon – og hun er så virkelig og ekte som angstfylt, nevrotisk og hemmet kunstner at man de første tre kvarterene har lyst til å riste henne: Herregud, slapp av, jente! Få deg et liv! Og flytt for deg selv!

Natalie bor nemlig sammen med mamma Barbara Hershey – det står i hvert fall Barbara Hershey på rulleteksten, men hvem som helst kan skjule seg bak den forvridde masken av ansiktsløftninger. Cher, Faye Dunaway, Barry Manilow, Dame Edna, hvem vet.
Barbara er uansett et heslig, kontrollerende kvinnemenneske av klassisk Hollywood-materiale – hadde hun revet kleshengerne ut av skapet og skreket “NO WIRE HANGERS! EVER!” hadde jeg ikke blitt overrasket.

Det er når filmen tipper over i paranoia, hallusinasjoner og mareritt det kommer frem hvor mesterlig Natalie virkelig er. Behovet for å riste henne blir en kort stund erstattet med et ønske om å redde henne, før man faktisk blir redd henne – jeg tror ikke jeg har følt noe lignende siden første gang jeg så Exorcisten.

Det er stor forskjell på filmstjerner og skuespillere. Filmstjerner er, skuespillere gjør. Sandra Bullock, for eksempel, er en filmstjerne, så da hun fikk Oscar i fjor var det fordi hun hadde spilt en ekstra god versjon av Sandra Bullock.
Men når Natalie Portman får sin Oscar om noen uker, er det fordi hun faktisk har skapt en rollefigur ingen vil glemme første gang de så. «Herregud, jeg husker da jeg så Black Swan,» kommer folk til å si, før de forteller hva de følte da de så den scenen (nei, ikke den, din gris. Den andre, den på slutten!).

Med Black Swan sier Natalie farvel til Star Wars og dens like en gang for alle – resten av livet vil hun få manus før Nicole Kidman og Cate Blanchett.

Og i bakgrunnen freser Winona Ryder bittert, ikke bare fordi hun blir erstattet av Natalie Portman i Black Swan, men også fordi hun blir erstattet av Natalie Portman i virkeligheten. Slik går det når man tror nyinnspillingen av Star Trek var et smart valg.

Black Swan ville ha vært et skrullete melodramagrøss uten Natalie Portman, Hitchcock for drag queens. På den annen side – hvis Hitch hadde vært i live i dag, hadde han laget Black Swan. Og fått Oscar.

Padmé er død, lenge leve Natalie!

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i Fra Hollywood og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

27 svar til Black Swan: Padmés død

  1. Liv Elin sier:

    Å du verdn. Æ frys sanneli på ryggen her æ sett, førd om æ ikkje har sedd den enda.

  2. Hei!
    Du MÅ se den. Om det så er den eneste kinofilmen du ser i år.

  3. øystein sier:

    Så den i London i helgen, alt du skriver stemmer så utrolig godt, og jeg fikk grøssninger på ryggen av å lese om scenene igjen. Den vokser i tankene og man ser alle scener om igjen og fasineres av hvordan filmen griper deg. Mange flotte prestasjoner, men Natalie Portman er utrolig.

    • Ikke sant? Den sitter overraskende lenge i kroppen.
      Det blir interessant å se den igjen når den kommer på dvd – kanskje det blir litt som The Sixth Sense, hvor det å vite fasiten gjorde at man fikk med seg enda flere detaljer. Jeg håper det!

  4. arne gabrielsen sier:

    så denne filmen for et par uker siden,hadde gleda meg til den,,fy pokker for en skuffelse,en av de desidert dårligste og kjedeligste filmene jeg har sett på lang
    tid,anbefales ikke,overhodet ingen spenning i det hele tatt,kan hende folk som
    liker ballett kan ha litt sansen for dette,terningkast 1…..dere er herved advart…

    • Hei, Arne!
      Interessant at du syns den var så ille. Hvorfor ble du så skuffet? Hva var det absolutt verste med den?
      Jeg syns alltid det er gøy å diskutere når vi mener så forskjellig!

      • arne gabrielsen sier:

        smaken er som baken,,ingen tvil om at natalie portman gjorde en fantastisk innsats i denne filmen,det er det eneste jeg er enig med deg i,,,men selve filmen i seg selv ble for kjedelig for meg,følte ikke noe grøssende,spenning, med den i det hele tatt,,jeg likte heller ikke the sixth sence heller noe særlig,bare så det er sagt,men den var da bedre en denne,når ikke f.eks exorsisten,the shining,farlig begjær,opp til tærne engang,for å ta noen exempler,,,skal man ha sitrende spenning anbefales baby blues(cradle will fall)fra 2008,,basert på en sann historie,.

      • Arne – beklager intenst sent svar! Jeg har ikke fulgt godt nok med. Håper du tilgir meg for det!
        Jeg har ikke sett Baby Blues, men skal øyeblikkelig kjøpe meg den på dvd. Den ser ganske creepy ut.
        Takk for tipset!

  5. vaarloek sier:

    oi. må finne en kino.

  6. Nanna sier:

    Jeg ble også skuffet. Satt veldig lenge og lurte på når «filmen» skulle begynne. Hadde lyst til å kaldkvele Natalie, eller den blasse jenta hun spilte, hele filmen. Men jeg nøt vakker ballet, og den himla sexye «fienden» til Natalie. Oh’ mama!

    • Oh yeah, Mila Kunis var saftig!
      Og som jeg skriver hadde også jeg lyst til å riste Natalie underveis, men så fikk jeg lyst til å redde henne. Uansett – vi har sett den, begge to, og har solid grunnlag for egne meninger når noen spør oss hva vi syns…!

  7. Liv Elin sier:

    Dette e åpenbart en film som vekke VÆLDI førskjellie følelsa…eller mangel på d. Æ så den i går å kan bare si at dette e virkeli en tankevekker i forhold tel kor førstyrra menneskehjernen kan bli. Nina e overhode ikkje i stand tel å møte de kravan som møte ho, å utfordringen som blir kasta mot ho gjør at ho meste kontrollen. Samtidi e ho faktisk en sånn kontrollfrik at ho ikkje e klar over at ho tape…i kampen mot sæ sjøl…å av kampen skape ho en fantastisk opptreden! Nåkka mange menneska ofte vil e å føle masse, uansett ka…å dette e d vi får se her. Æ kjeda mæ ikkje et minutt, den e spennanes, creepy å dødsbra!

    • Bra observert!
      Jeg er helt enig i at det er reisen inn i galskapen som gjør den så fabelaktig.
      Og man behøver ikke å være prima ballerina for innimellom føle at man ikke lever opp til egne eller andres krav.
      Men som regel blir vi ikke psykotiske, da.

      • Liv Elin sier:

        Nei d ska gudan vite at man ikkje treng! D som gjør hele førskjellen e at de fleste av oss vet kati vi må slutte å jage etter andre sin anerkjennelse…kanskje i mindre grad kati våres egne krav t oss sjøl e førr høye…men klare stort sett å innse kati vi må stoppe. Kanskje kjenne de fleste d fysisk først. Æ satt igjen m den tanken at ho va så overbeskytta at ho ikkje hadde fådd lov å øve sæ i d å være uballansert.

      • Ja, moren hennes var ikke akkurat åpen for nye impulser. Men Natalie var jo helt sikker på at hun hadde kontroll – eller i hvert fall hvordan hun skulle sikre seg kontroll. Hjerteskjærende!

  8. Liv Elin sier:

    Ikkje sant…helt frøkteli! Men d e vel åsså d som kjennetegne virkeli galskap…at man har ikkje peiling på at man e rulla utførr kanten! Å d e jo d som gjør d så sinnsykt skummelt!

  9. Liv Elin sier:

    Helt sant…m sånne filma må d være et psykisk slit nån gang å ta jobben sin så seriøst…men d e jo ikkje nå anna måte å gjøre en sånn jobb på enn 100%! Antar man kanskje kan si at Goyas Ghosts va en slags øvelse mot denne.

  10. tinachk sier:

    Black Swan er en fantastisk film! Jeg tror dette er en film vi alle tolker på veldig forskjellige måter, mye mer enn vi gjør med andre filmer. Gleder meg til å se den igjen!

  11. Hilde sier:

    Jeg så også Black Swan nylig, og er helt enig med deg – her må det bli Oscar!
    En side ved filmen som jeg festet meg ved, men som du ikke har nevnt, er de stadige hintene om incest mellom mor og datter. Jeg har lest forskjellige blogger/anmeldelser om filmen, og det er slett ikke alle som ser denne koblingen. Hva tenker du om dette?

    PS: super blogg, jeg tisset nesten i Pierre Robert-strømpiken da jeg leste Top Model-recapene!

  12. Tyler Durden sier:

    Si meg, har du noen forklaring på hvorfor Arild Abrahamsen misliker det mørke og destruktive som blir fremstilt på film? Han dissekerer og lobotomerer slike filmer kontant og avfeier dem med et pennestrøk som dystopiske. Påpeker Abrahamsen noe resten av almuen ikke ser? Er keiseren naken og kun Abrahamsen ser det?

    http://www.aftenbladet.no/kultur/film/1328037/Bleik_svane_med_pms.html

    http://www.aftenbladet.no/kultur/dvd/958205/Du_blir_lei_av_Heath_Ledger.html

    http://www.aftenbladet.no/kultur/972141/Hvorfor_fikk_ikke_Jack_Black_en_Oscar.html

  13. Irene sier:

    Jeg hadde blitt fornærmet hvis hun ikke vant Oscaren! Men det gjorde hun jo. 🙂
    Helt fantastisk film, er nå på lista mi over mine absoultte favorittfilmer. Anbefales!

    Kjempegod anmeldelse forresten. Jeg leser Top Model-innleggene dine med krampe i magen. Jeg ler så høyt at jeg ikke kan lese det andre steder enn hjemme, da ser folk veldig rart på meg fordi jeg sitter og hikster av latter. Keep it up! 😀

  14. Magnus sier:

    Flott anmeldelse, men syns du glemmer mannen bak kamera litt. For Darren Aronofsky viser her som i flere andre av hans foregående filmer hvilken briljant regissør han er. Måten at holder et kveletak på deg under hele filmen, og måten han bruker lydeffektene til å skape en ekstra ekkel, men fantastisk stemning er utrolig! Portman har fått sin fortjente ros i din anmeldelse, men syns du kunne nevnt litt mer om Darren Aronofsky

Legg igjen en kommentar

