RR: Hjelp, de er på tv!

Eksempel på bruk av rare parykker i forbindelse med humor.

Jeg er stinn av lykke.
Jeg har hatt min første Radioresepsjonen-opplevelse, og forstår hvorfor folk faller i ekstase hver onsdag. Jeg så to episoder etter hverandre, og var helt utslitt etterpå, fordi jeg hadde ledd konstant i nesten en time.

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne – alt var like hysterisk, men en øyeblikkelig favoritt var Steinars jakt på den perfekte lommeboken. Da han forklarte at han nesten hadde fått tak i en, men at lommen for sedler var i veien, holdt jeg på å trille ned av sofaen.
Episoden etter hadde Steinar fått tilsendt en lommebok fra en fyr i Dnb Nor (en bank Steinar ikke engang er kunde hos…! Skjønner du ironien, eller?!), men den var ikke riktig den, heller, så Steinar ba folk om å sende i flere lommebøker.
Jeg håper han ikke finner den perfekte med en gang, for jeg har ikke lyst til at jakten skal slutte.

Kulest er de jo når de snakker om hvor utrolig mye dritt seerne sender dem. Og all den dritten finner de i postkassen. Jeg digger postkassen. I den ene episoden jeg så fikk de et spørsmål fra en seer: Hvordan ser Ola Nordmann ut?
Da så de litt på hverandre, sånn mildt ironisk som bare de kan, og så sa Steinar at han trodde Ola Nordmann så ut som Tore, bare litt lavere og tykkere.
– Omtrent som meg, med andre ord, sa Steinar og jeg lo så høyt at jeg til og med overdøvet studiopublikummet. Og de hylte av latter…!

Jeg jobber nå hardt med å få tak i billetter, slik at jeg også kan være publikum. Og jeg må betale 70 kroner pr stykk! Skjønner du hvor smarte gutta er, eller?! Hvorfor la et lisensfinansiert program være gratis når du kan ta penger for det? Det er bare Nytt på nytt som er like smarte.

Jeg kunne sitte i timesvis å høre på Bjarte når han forteller om den aldeles vanvittige oppslagstavlen på Torshov (der er folk helt klart skikkelig gærne), eller finne ut hvilken rase av kvinner gutta kunne tenkt seg å ligge med, men jeg mistet nesten pusten da de demonstrerte hvordan de lager voiceover for promo-avdelingen:
– Hjarta på reite stadan, fredagar på NRK ein, sa Tore.
Alle vet jo at den går på lørdager! Skjønner du, eller?!

Men sketsjene er best, altså. Det må jeg nesten si. Jeg trodde ikke noe kunne toppe det elleville innslaget hvor Steinar kaster opp på ting han ikke liker (spy som satire, som gutta selv forklarte), men så tok Tore frem en rar dialekt og en rar parykk og ble Jan Skrotnes. Selv ikke Bård og Harald har hatt rarere parykker og dialekter.
Jan Skrotnes er liksom 111 år gammel og går rundt i marka på ski, hvor han stopper folk og gir dem tips og råd.

Jeg klarer ikke å forklare alt, for tårene triller bare jeg skriver om det, men i løpet av sketsjen så klarte Tore å si fittefrost til en jente, han fikk en annen til å smøre skiene sine med bæsj, han tisset i bensintanken til Steinar og til slutt lurte han Bjarte til å bruke jødisk kukost som leppepomade. Og da Bjarte ville vite hvor mye leppepomaden kostet, svarte Tore:
– 1100 kroner og en sugetur!
Skjønner du, eller?!
Hvorfor klarer ikke jenter å være like morsomme? Svaret er enkelt: De er fordi de tror at mens og PMS og tamponger og utflod er humor.
Se og lær av Jan Skrotnes, sier jeg bare.

Jeg skulle ønske at alle NRK-program sluttet med at programledere og gjester skjøt på hverandre med paintball. Særlig Beat for beat. Og Skavlan.
Også håper jeg jo at Radioresepsjonen snart går over fra paintball til skarpe skudd.
For skal det bli morsommere nå, må noen dø av latter.

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i TV-serier og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

