Varg Veum: Lam i fåreklær

Håpefulle viste Trond og Bjørn frem en rekvisitt de ønsket å ha med i filmen.

Varg Veum: Svarte får (2010)
Med Trond Espen Seim, Lene Nystrøm, Bjørn Floberg

*

Innrømmelse: Jeg har aldri lest en Varg Veum-bok eller sett en Varg Veum-film, men jeg har notert meg deres popularitet. Derfor er mitt sinn åpent og vennlig der jeg sitter på bakerste rad på Filmens hus.

Et kvarter senere lurer jeg på om det er mulig å skjære over pulsårene mine med en iPhone.
Kan jeg eventuelt forsøke å kvele meg selv med skolissene? Jeg har en Zippo i lommen. Kanskje fleecejakken vil smelte øynene mine hvis jeg trer den over hodet og tenner på?
Hva som helst – bare jeg slipper å se en naken Lene Nystrøm ri en like naken Trond Espen Seim. Er det en paragraf i norsk filmlov som sier at antydningens kunst er forbudt? At man som skuespiller bokstavelig talt må ligge seg til en rollefigur?

Lene Nystrøm jobber i Nav. Moren ligger for døden og søsteren er narkoman, prostituert og sporløst forsvunnet i den sydende gryten av forfall og kriminalitet som er Bergen.
Da er det fint at Lene nettopp har hatt sex med Trond, for Trond er privatdetektiven Varg Veum. Noe som er umulig å forstå hvis man aldri har sett/lest Varg Veum før. For fullstendig utenforstående er han bare en fyr med skjeggstubb som nettopp har hatt sex med Lene.
– Jeg skal finne henne, sier Trond/Varg og går straks i gang med å dele ut savnet-plakater av søsteren foran politihuset. Svarte får er en actionfilm, nemlig.

Bjørn Floberg kommer forbi.
– Jeg kan høre hjerteslagene dine helt hit, Otto, sier han truende.
– Jeg heter Trond/Varg, sier Trond/Varg.
– Og jeg er politimann, sier Bjørn. – Det kan du se fordi jeg har beige trenchcoat.
Så ber han Trond/Varg pelle seg vekk og bjeffer at folk ender opp i likposer når Trond/Varg er i nærheten. Det virker usannsynlig. Trond/Varg ser ikke ut som om han kan få en hamster inn i en sovepose, engang.

Svarte får fantaserer om å være amerikansk. Fra Hollywood. Der kan man nemlig si ting som “what are you, some sort of a comedian?” og høres kul ut, mens det på norsk blir “hva tror du at du er? En humorist?”, og det høres ikke kult ut. Selv ikke når Bjørn Floberg sier det.
– Hva tror du at du er, Otto? Tror du at du er en humorist, Otto?
– Jeg heter ikke Otto! roper Trond/Varg frustrert.
– Jeg har spilt den samme rollen i snart 20 år, så hold kjeften din! freser Bjørn.
– Jeg tror jeg skal stirre ut av vinduet og se følsom ut, sier Lene.

I Amerika har alle privatdetektiver en nerd de kan gå til når de har dataproblemer. Han bor i kjelleren til foreldrene sine, er tykk, kynisk-kvikk i replikken og sikker på at myndighetene er ute etter ham. CIA, FBI, ATF, NCIS, NSC, CID, USN, USS, DoD – hva som helst, bare det kan forkortes og høres skummelt ut når man sier det.
Svarte får fantaserer som sagt om å være fra Hollywood, så derfor har Trond/Varg en sånn nerd selv. Han holder ikke til i en kjeller, men i en garasje i et pent villatrøk. Dog er han tykk og så paranoid at Trond/Varg hilser ham med et muntert “jeg er sendt hit av NSA”.
Det er lett å tro at Trond/Varg med NSA refererer til Norske skuespilleres amatørforening, som alle i filmen er stolte æresmedlemmer av, men husk at Svarte fårs største drøm er å bo i Hollywood, så Trond/Varg mener faktisk National Security Agency.
Mye skumlere enn PST.

En mann flyter med ansiktet ned i Akvariet i Bergen.
– Har CSI vært her? spør Trond/Varg.
– Dette er en FBI-sak, Otto, sier Bjørn. – Mulder og Scully er på vei. Men vi har funnet et fingeravtrykk.
200 000 mennesker besøker Akvariet hvert år. I Svarte får har bare én av dem lagt igjen et fingeravtrykk – morderen.

Mens Lene leter etter et vindu å være følsom i, gjemmer Trond/Varg seg i kjølevognen i en av Carl Bernes lastebiler. Der er det heroin og et balltre – unnskyld, et baseballtre. I aluminium, som lager tegneserielyd – BONG! – når Trond/Varg slår Carl Berners muskelskurk i hodet med det.
Ingen vet hvorfor det finnes et baseballtre på lasteplanet, men det er sånt man har i Amerika, så da har Svarte får det, også.

Svarte får har også rike ungdommer som feirer bursdag ved poolen med kokain, sigarer og svarte jenter som sier “let´s party!”. Det ser ut som klipperester sopt opp fra gulvet etter en tenåringsthriller med statister fra Gossip Girl – Svarte får er ikke så nøye, bare det ser amerikansk ut.
En forfølgelsesscene til fots får tiden til å stå stille, dessverre, og vekker en sterk mistanke om at Svarte får har sett The Firm altfor mange ganger, men uten å forstå hvorfor det er spennende å se Tom Cruise løpe, men ikke så spennende å se Trond/Varg gjøre det samme.
Særlig ikke når han ender andpustent opp på Fløybanen.

Så en dramatisk konfrontasjon mellom mordere og norske politimenn i det Svarte får drømmer om er SWAT-uniformer.
– We´re going in, Otto! roper Bjørn.
– For the last time, my name´s not Otto! hyler Trond/Varg og slår Bjørn i hodet med baseballtreet. BONG!
– I´m so emotional, sier Lene.

Jeg kommer til meg selv på bakerste rad. Var det bare en drøm? Drømmer er jo usammenhengende og uforståelige. Men hvorfor skulle jeg drømme om en fyr med skjeggstubb som har sex med Lene Nystrøm og snakker som om replikkene hans hadde gått fra engelsk til norsk gjennom Googles oversetterprogram?
Med et innvendig skrik forstår jeg at det faktisk har vært en film. En film noen har skrevet, regissert og spilt i. En film noen har high fivet hverandre over, en film noen har finanisert, en film hvor noen har nikket og sagt “dette er en hit, folkens!”.
– Å, jeg gleder meg til oppfølgeren! Dødens drabanter! Den har premiere i mars! kvitrer en kvinnelig kollega to rader foran.

Så blir alt svart.

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i Norsk film og merket med , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

17 svar til Varg Veum: Lam i fåreklær

  1. pkunzip sier:

    Dette var utrolig bra skrevet! Veldig tidsbesparende å få et sammendrag her, fremfor å se hele filmen. Dessuten presenterer du det på en måte som virker mer spennende og levende. Etter å ha sett den første Varg Veum-filmen hoppet jeg av lasset selv, men kjenner igjen alle elementene du beskriver her! Jeg husker spesielt godt det påfallende forsøket på å inkludere hele Norge i filmen, der det i en familie var medlemmer med tre ulike dialekter eller hvordan det nå var. Jeg husker ikke lenger, den gikk i glemmeboka. Men men, det er godt å vite at det finnes langt dårligere norske filmer. Se Tomme Tønner 1 og du vil få realisert zippo-fantasien.

  2. Per-Gunnar Keihl sier:

    Hallo!
    Hei!
    Brita?
    Hallo!
    Du må våkne!
    Du har flere anmeldelser å skrive.
    Hallo?
    Nei,hun reagerer ikke.
    Vi skulle nok aldri ha sendt henne hit…

  3. nøffe sier:

    jeg liker griser ja jeg johan

  4. Trond Bredesen sier:

    Hvis du er så forbanna negativ til alt som blir produsert. Kan du ikke begynne å lage noe selv da, så blir du fornøyd

    • Trond, da. Jeg er ikke negativ til alt som blir produsert. Jeg likte Nokas og Trolljegeren kjempegodt! Og The King´s Speech, Black Swan og The Social Network, bare for å nevne noen.
      Jeg ville for øvrig neppe bli fornøyd over noe jeg laget selv – mine kortfilmer fra ungdommen er pompøse og selvhøytidelige, så vi skal være glad jeg droppet idéen om å bli filmskaper selv.
      Men du må da være enig i at det finnes mye skrot der ute?
      /b

  5. kwannet pator sier:

    i like the film.. very much…

  6. Cilien sier:

    Anmeldes det noensinne noe PitbullBrita liker… litt?
    Eller er konseptet her «Bad-Movie Cop/Bad Movie-Cop»?
    I så tilfelle har Brita verdens kjekkeste og letteste jobb, tatt i betraktning at de fleste filmer som rulles ut er av en slik kvalitet at de går direkte på videomarkedet.

    Forøvrig er Varg Veumseriens største svakhet at det er blandet inn utenlandske skuespillere i roller som helt klart burde vært besatt av borgere fra bystaten Bergen.
    At man i tillegg ser seg tvunget til å ha litt FFN sier litt for mye om regissørens tro på sitt eget produkt. Den eneste virkningen dette har på generelt basis er at publikum blir delvis lammet av den visuelle søppeltømmingen og lettere godtar de følgende scener og dialogers utilstrekkelighet.

    Når det er sagt kan jeg bare tilføye at i VVs tilfelle er bøkene klart bedre enn filmene.

    • Hei, Cilien!
      Jeg likte The King´s Speech, The Social Network, Boardwalk Empire, Trolljegeren og Nokas, så superbad movie cop er jeg ikke.
      Men jeg blir bare så grinete av slapt håndverk på begge sider av kamera, uansett sjanger og nasjonalitet.
      Dog gleder jeg meg til alle filmer og tv-serier helt til jeg har sett dem. 🙂

      Når det gjelder norsk film er jeg fremdeles forundret over at ingen har knekt koden som gjør at skuespillerne høres ut som mennesker, og ikke skuespillere som snakker slik de tror mennesker snakker. Vi er liksom fremdeles på filmavisnivå.

      Jaja. Vi får holde ut og håpe at det blir bedre neste gang.

      /b

  7. Alexander sier:

    Jeg lo. Flott anmeldelse 🙂

  8. mektige matryoshka sier:

    «Et kvarter senere lurer jeg på om det er mulig å skjære over pulsårene mine med en iPhone.
    Kan jeg eventuelt forsøke å kvele meg selv med skolissene? Jeg har en Zippo i lommen. Kanskje fleecejakken vil smelte øynene mine hvis jeg trer den over hodet og tenner på?
    Hva som helst – bare jeg slipper å se en naken Lene Nystrøm ri en like naken Trond Espen Seim. Er det en paragraf i norsk filmlov som sier at antydningens kunst er forbudt? At man som skuespiller bokstavelig talt må ligge seg til en rollefigur?»

    Jeg ler meg skakk!. Flott!

  9. Tilbaketråkk: Sett appelsinen i halsen – det er tid for påskekrim! « Filmblogg

Legg igjen en kommentar

