Hereafter: Ghost på valium

Tanken på at Hereafter faktisk skulle vare en evighet holdt Matt Damon våken om natten.

Hereafter (2010)
Regi: Clint Eastwood
Premiere 14.01.11

**

Av Brita Cappelen Møystad

Hvis Clint Eastwood laget en film om doruller, ville filmkritikere i alminnelighet sukke henført over hvor følsomt han fremstiller dorullene, og hvor subtilt han setter dorullene i sammenheng med andre toalettprodukter.
Man blir profet i eget (og andres) land bare man blir gammel nok.

Det er umulig å gjette hva som gjør at Eastwood velger en historie fremfor en annen – kvinnelige boksere, kostymedramaer, sør-afrikansk rugby, andre verdenskrig og sinte gamle menn med veteranbil i garasjen – men han liker å fortelle dem så langsomt som mulig: gjennomsnittslengden på en Eastwood-film er 131 minutter.

Kan hende det har med alderen å gjøre, man sover jo mindre etter hvert som man blir eldre, så Clint forsøker kanskje bare å fylle dagene. Eller kanskje han dupper av under innspillingen og ingen tør å vekke ham og si at det er på tide med et «cut!».

Uansett – Clint bruker en evighet på Hereafter, hvor den motvillig synske Matt Damon via kosmiske tilfeldigheter føres sammen med en fransk journalist som overlevde tsunamien, og en liten britisk gutt som savner den døde lillebroren sin.
Det finnes et liv etter døden, sier Clint Eastwood (med optimisme, han blir 81 i mai), et liv etter døden som består av utydelige skikkelser omgitt av tåke – det er som om sluttscenen i Ghost er spesialeffekt-referansen hans, og da Ghost på overdoser av valium.

Clint tar også i bruk en annen kjent synsk-klisjé, den hvor den synske ved berøring av andre formelig blir slynget ut av sin egen kropp med et gigantisk drønn. Skuffende nok skjer det bare på film – jeg skulle gjerne sett Colin Fry eller Lisa Williams fyke veggimellom hver gang de fikk «kontakt» med de døde.

Clint er ikke en spesielt subtil regissør. Han er en håndverker, og når filmene hans med jevne mellom belønnes med Oscar, er det fordi store og små filmstjerner er villige til å grave ut øynene sine med plastspader for å få jobbe med ham. Litt som med Woody Allen, egentlig – av uforklarlige årsaker er skuespillere i alle aldre besatt av å ha en Allen-film på cv´n enda han ikke har laget en severdig film på 25 år (Hannah & Her Sisters, hvis du lurte).

I Hereafter er det Matt Damon (hans andre Eastwood-film) som har fått oppdraget med å holde filmen oppe, noe han forsøker å gjøre ved å stirre sammenbitt rundt seg og snakke med monoton stemme. Det virker som om Clints eneste veiledning har vært «Matt, you see dead people» og Matt har trodd at det betyr at han selv må se død ut.

Det ligger ikke noe egentlig drama i Matts motvillige synskhet, heller – mesteparten av filmen sier han at han aldri kommer til å bruke evnene sine igjen, noe som selvfølgelig betyr at han kommer til å bruke dem, at alle involverte får en åpenbaring som gjør dem til bedre mennesker og vi som ser på skal forstå at slutten er begynnelsen og begynnelsen er slutten og er ikke de små tvillingbrødrene utrolig søte, dere?
Hvorfor noe sånt skal ta to timer og ni minutter er helt ubegripelig.

Men vi får nå håpe at Clint holder seg blant de levende noen år til – om ikke annet fordi hans neste film, J. Edgar (klar i 2012), er en storslått biografi om skaphomsen og dameklærentusiasten J. Edgar Hoover med Leonardo DiCaprio i tittelrollen.
Når Clint setter i gang slike prosjekter er det litt lettere å tilgi ham tynne og stive doruller som Hereafter.

Advertisements

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i Fra Hollywood og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s