Trolljegeren: Smart, morsom og litt skummel

Ottos flukt fra Torsdagsklubben var nøye planlagt. Foto: SF Norge

Trolljegeren
Manus og regi: André Øverland
Premiere 29. oktober 2010

*****

Trollene er rett og slett fantastiske. Brølende, pels- og mosekledte monstre som tramper rundt i skog og fjell på jakt etter noe å spise – det være seg stein, sauer eller tyske turister – i så perfekt fremstilling at man har lyst til å rope “dæven!” høyt av begeistring.

Men det er blandingen av eventyrmytologi og statlig byråkrati som gjør dette til en unikt smart og morsom film, sammen med Otto Jespersens bistre og tverre trolljeger – en mann som er lei av å fylle ut lange og tørre skjemaer hver gang han har gjort et troll til stein eller fått det til å sprekke med UV-blitzen sin så kjøttslintrene spruter, lei av å jobbe hver eneste natt uten overtidsbetaling og smusstillegg i den hemmelige Trollsikkerhetstjenesten.

Antagelig må man se filmen både to og tre ganger for å få med seg alle de elleville detaljene, der den energisk leker med hver eneste vrangforestilling vi har tatt med oss om troll siden vi var barn.
– Hva skjer om trollet vil kappete med deg, da? fniser det unge dokumentarfilmcrewet fra Høgskolen i Volda.
– Dette er ikke Asbjørnsen og Moe, svarer trolljegeren foraktelig.
Kristenmanns blod, derimot, har fatale konsekvenser.

Midt i alt den saftige, intelligente, kjærlige ironien er faktisk Trolljegeren litt skummel – det er liksom bare troll, men oppbyggingen og det fabelaktige lydbildet skaper en rekke milde og deilige grøsninger. Filmen har fått 11-årsgrense, men hadde jeg vært ni år ville jeg vært ordentlig bitter over ikke å få lov til å se den, uten at jeg skal oppfordre til eventuelle lovbrudd.

Jeg vet ikke om André Øverland skrev trolljegerfiguren med Otto Jespersen i tankene, men det er vanskelig å forestille seg noen andre komikere eller skuespillere i rollen – dette er en mann hentet rett fra Jespersens mørkt humoristiske persongalleri, den statsansatte nordmannen som gjør en absurd jobb med solid livstretthet.

Trolljegerens eneste svakhet er lengden – den inneholder flere unødvendige transportetapper jeg hadde spolt over om jeg hadde hatt en fjernkontroll, men når 85 av de 100 minuttene bobler over av originalitet og filmglede, både teknisk og innholdsmessig, er det helt til å leve med.
Dette er også en film som skriker etter en rask dvd-utgivelse – man har lyst til å høre et kommentarspor, se hvordan trollene ble til og smatte i seg det lover å bli hysteriske bakom-filmer, både de tullete og de ordentlige.

Jeg verker etter å fortelle mer om dette overflødighetshornet av nasjonale og bokstavelig talt eventyrlige inside jokes, hvor blant annet monstermaster får en ny og dypere mening, men jeg vil nødig ødelegge det jeg lover deg vil være en av de herligste og vittigste filmopplevelsene du både har hatt og kommer til å ha på en stund.

PS. Jeg vil ha kred for at jeg – i motsetning til helt sikkert mange av mine kollegaer – ikke en eneste gang i denne anmeldelsen nevnte The Blair Witch Project, Cloverfield eller Rec.

Om Popcorn uten nåde: Brita C. Møystad

Filmviter og tv-kritiker med dyp begeistring for det meningsløse.
Dette innlegget ble publisert i Norsk film og merket med , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Trolljegeren: Smart, morsom og litt skummel

  1. Elin sier:

    Hehe.. jeg elsket Trolljegeren. Men- har du sett «Rare exports, a christmas..uhm.» (Litt usikker på tittelen der ja.) I allefall, finsk. Fabelaktig. 🙂

  2. Nei, jeg somlet meg aldri til å se den. Noe å ha på dvd, kanskje?

    • Elin sier:

      Som Trolljegeren (og egentlig det aller meste av film) gjør den seg nok best på kino. Men jo, jeg anbefaler deg virkelig å se den! Du kan jo leie den.. 😉

Legg igjen en kommentar

